Some Vorderingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Milou - WaarBenJij.nu Some Vorderingen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Milou - WaarBenJij.nu

Some Vorderingen

Door: milouvanluijk

Blijf op de hoogte en volg Milou

17 Juli 2011 | Nepal, Kathmandu

Het is alweer zondag; de tijd gaat zoals gewoonlijk weer te snel! Gisteren heb ik echt een hilarisch mooie dag gehad. Met een Amerikaan en een Nederlandse naar de lijkverbrandingen bij de rivier geweest. Daar aangekomen kwam er een Sadhu bij ons langs die in gebrekkig Engels een heel verhaal op ging hangen. Sadhu's zijn letterlijk ‘goede personen’ maar bij de toeristische attracties proberen ze alleen geld te verdienen. Ze zien er heel bijzonder uit (zie foto) en een foto maken kost je vaak geld. Hij wilde ook aan ons verdienen en zat een heel verhaal te brabbelen over iets wat ik moest zien (hij zag meer dan ik). Toen ik hem negeerde ging hij de hand lezen van de Amerikaan. Na te vaak niet kloppende uitspraken te hebben gedaan ging hij de rimpels in zijn voorhoofd lezen. (ja, blijkbaar zeggen die ook iets over je toekomst?). Na niks betaald te hebben waren we heel veel zelfkennis rijker en kwamen we tot de conclusie dat deze man gewoon iets te diep in het glaasje had gekeken, vandaar de onverstaanbaarheid.
Hierna kwamen we in het bejaardenhuis uit en het was hier net ‘voedertijd’. Daar leek het echt op! Alle oude mannetjes en vrouwtjes zaten op de binnenplaats klaar met hun bord voor hun neus. En wij kregen de eer om het eten uit te delen. Wat het precies was weten we niet, maar het zat in een grote emmer en iedereen mocht een grote beker hebben. Sommige keken heel lief en kregen dan wat meer van ons. Bij dit droge hapje kregen ze allemaal een yoghurtje, heerlijk! Een man was fantastisch grappig en hij deed elke keer ‘de verrekijker’ (zie foto). Uiteindelijk waren ze zo lief om ons ook 3 yoghurtjes en eten te geven (het eten overigens in het shirt van de Amerikaan).
We hebben deze dag geëindigd in een zwembad. Jaaaa een echt Nepalees zwembad. De zwembaden bij de dure hotels vonden we te duur dus we hebben hard doorgezocht en kwamen in een soort openbaar zwembad uit waar ook alle Nepalezen aan het zwemmen waren. We hadden natuurlijk weer veel bekijks maar ook een verfrissende duik.

Naast deze citytour op de vrije zaterdag was het vandaag weer tijd om nuttige dingen te gaan doen. In de tijd is Millad aangekomen in Nepal, helaas zonder bagage. Blijkbaar regent het in Nederland heel veel (wat naar. Ondanks de Monsoon hier houden we het nog erg droog) en was zijn eerste vlucht gecancelled. Met geluk kon hij een nieuwe vlucht krijgen en was hij op tijd op zijn overstap en in Nepal. Millad kon, als vriendje van, gelijk voor Marloes gaan zorgen. Zij was donderdagavond ziek geworden. Geveld door het welbekende probleem met de darmen. Ze was naast dat ook koortsig en heeft een paar dagen niks kunnen eten en kunnen doen. Sinds vandaag is het aan de beterende hand. Ik ben Millad alleen op gaan halen, zonder bagage dus en met 3 kwartier vertraging. Vandaag konden we zijn tas ook op gaan halen dus we zijn nu helemaal compleet.
Vandaag ben ik met Millad naar het ziekenhuis gegaan. Ik heb hem zo veel mogelijk rond geleid met name op de afdeling. We hebben weer wat nieuwe dingen ontdekt en met wat nieuwe mensen gesproken.

Toen ik dinsdag met Marloes voor het eerst in het ziekenhuis kwam bleek er het een en ander veranderd te zijn. Er is drinkwater voor de kinderen en ouders. Dit zijn grote water cans waaruit water getapt kan worden. Daarbij is er ook een apparaat die ervoor zorgt dat het water wordt opgewarmd zodat dit voor het bereiden van eten kan worden gebruikt. Dit schijnt door de Parents Group te zijn opgezet. Wat deze groep precies is en nog meer doet dat weten we nog niet helemaal. Wat we wel weten dat als het water op is er niet altijd een nieuwe voorraad is. Zo betalen de artsen soms zelf voor een aantal water cans (kost omgekeerd €2,50 per dag). Het tweede wat we zagen was dat er alcohol dispensers op de afdeling hangen. Deze waren er vorig jaar al maar toen lagen ze nog in een kast te wachten tot ze werden opgehangen. Nu hangen ze verspreid over de afdeling en worden ze ook door kinderen en ouders gebruikt. Er lijkt een beetje meer besef te zijn ontstaan voor het belang om de handen te desinfecteren. Ook hier ontstaat er een probleem als deze leeg raken… waar komt de nieuwe alcohol vandaan?

Al met al…. Kleine veranderingen met volgens de artsen goede effecten! Er schijnen minder infecties voor te komen (cijfers hierover zijn niet aanwezig) en er schijnt meer bewustzijn te zijn (dit lijkt waar te zijn doordat we mensen het bewust hebben zien gebruiken). Nu zijn er nog genoeg punten die wij niet optimaal vinden en die we willen gaan bestuderen of wij hier mogelijk veranderingen in kunnen aanbrengen.

So far weer genoeg gekletst ! Ik ben moe, wil slapen en ga morgen met mijn nep RayBan op weer verder werken ;)

Kus
Milou

ps: foto's uploaden is traag dus ze komen op mijn facebook pagina

• 17 Juli 2011 - 16:52

Shashi:

Sadhu... Ik zie n nieuwe carriere voor me ;-)

• 18 Juli 2011 - 09:22

Eer:

Lou! Hilarisch ventje en een cool verhaal weer.. Ik ben jaloers op je! Ga ff je foto's checken op facebook, ben benieuwd! X

• 18 Juli 2011 - 11:16

Ceder:

Dag Lieve tante Milou,

gisteren ben ik 1 jaar geworden, en dat hebben we samen met heel veel andere lieve mensen fijn gevierd. Er hingen slingers, ik mocht een kaarsje uitblazen en taart eten! Ook ben ik erg verwend met mooie kadootjes...

Jammer dat je er niet bij kon zijn, maar mama vertelde wat voor mooie dingen je aan het doen bent daar ver weg, en dat is ook heel fijn.

Ik hoop je snel weer te zien, groetjes ook van mama en papa,

Liefs van Ceder

• 22 Juli 2011 - 11:31