The Big Cities ! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Milou - WaarBenJij.nu The Big Cities ! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Milou - WaarBenJij.nu

The Big Cities !

Door: Milou

Blijf op de hoogte en volg Milou

01 Januari 2013 | Australië, Sydney

Lieve Mensen !!

Een onwijs gelukkig nieuw jaar vanuit Sydney, de place to be wat betreft NYE!!

En het was een topfeest (voor zover ik het me kan herinneren). Vanaf een uurtje of 4 smiddsags zat ik met honderden anderen in een park aan het water met uitzicht op de Harbour Bridge. Met zelfmeegomen hapjes en drankjes de laatste uren van 2012 beleven. Het was tegen de 30 graden, iedereen was in een topstemming en het vuurwerk was fantastisch!!

Maar nu is het al bijna tijd om afscheid te nemen van Australie en kennis te gaan maken met Nieuw Zeeland. Over een paar dagen loopt mijn visum af en staat mijn vlucht gepland naar Christchurch. Een nieuw avontuur waar ik onwijs veel zin in heb, maar ook echt balen dat ik hier wegga want wat heb ik het hier fantastisch (gehad)!! Daarom voor nu nog even wat laatste hoogtepunten op een rijtje van de afgelopen maand.

Mijn vorige blog bestond uit de grote roadtrip in West Australie en een stuk Outback. Na wekenlang veel natuur, dieren en weinig civilisatie om mij heen te hebben gehad, werd ik de afgelopen weken weer geconfronteerd met het stadsleven. Maar beginnen bij het begin, want eerst heb ik nog behoorlijk wat aboriginal cultuur gesnoven met mijn tour naar de steen der stenen.

Uluru Tour
In Alice Springs was het tijd om afscheid te nemen van mijn reismaatje Harm en weer op vrij voeten te staan maar dus ook zonder vervoersmiddel. De reden dat ik mij ging wagen aan een heuze georganiseerde tour van 3 dagen. En dat heb ik geweten hoor... Het was fantastisch!! Op het programma stond onder andere: keihard zingen in de bus, biertjes drinken bij zonsondergang, Gangnam-style dansles en slapen onder de sterren. Oja en ook zouden we wat hikes doen en wat leren over de oude aboriginal cultuur maar dat was natuurlijk bijzaak. We hadden een kleine groep van 12 mensen en 1 reisleider inclusief zijn maatje handpop-Kangaroo-Pawso. Eén feit werd gelijk duidelijk: de reisleider maakt of kraakt de tour. Feit twee: onze reisleider maakte het voor 100%!! Onze eerste bestemming was Uluru, ook wel bekend als Ayers Rock. Best leuk die steen, best anders van dichtbij en best een wandeling om er helemaal omheen te lopen (10km). Toen we weer van de steen afreden en hem volledig zagen van een afstand merkte ik dat het toch wel echt een indrukwekkende steen is en met de culturele achtergrond van groot belang voor de Aboriginals.

Zoals alle tours gingen wij ook naar de plek om de zonsondergang te kijken met Uluru op de achtergrond. Verbazingwekkend genoeg zijn veel tours zo chique dat er een glas wijn op hen staat te wachten op deze plek. Wij hadden het echter veel beter voor elkaar. Want terwijl zij slechts een glas wijn kregen, waren wij aan het genieten van ons biertje met stukje kaas en stond er een half uur later een volledige maaltijd klaar met vlees vers van de bbq. Heerlijk om de jaloerse blikken van andere touristen te zien en 1 punt erbij voor de reisleider. Zo ging het nog 2 dagen door; vers gebakken eitjes als ontbijt tijdens de zonsopgang, uitgebreide lunch bij het zwembad, luxe wraps op de camping met kampvuur. Savonds kregen we Gangnamstyle dansles van onze Koreaanse reisgenoot en sliepen we in Swags (soort van enorme slaapzak-matras-in-één) onder de sterrenhemel met heel veel vallende sterren. En tijdens de hikes in de Olga’s en Kings Canyon (beide mooie berggebieden) kregen we veel informatie en entertainment van reisleider en zijn maatje.

Naar Adelaide
Om de tour af te sluiten sliep ik nog een nachtje in een hostel in Alice Springs en hadden we een klein feestje met de groep, maar stond ik de volgende morgen om 6u weer paraat voor tour numero 2. Een tweedaagse trip van Allice Springs naar Adelaide inclusief overnachting in Coober Pedy. Een tochtje van denk 1500km die ik grotendeels slapend heb doorgebracht. Coober Pedy was het spectaculaire deel van de tour en is een plaats midden in de desert en wereldwijd bekend om zijn Opal mijnen. Het bijzondere aan deze plaats is dat iedereen in grotten woont omdat het simpelweg te heet is. In de grotten is het standaard rond de 23 graden en heel aangenaam. Als je denkt aan een grot dan klinkt het alsof je een holbewoner bent, maar de huizen in de grotten zijn gewoon kleine paleisjes! Op bizarre manier maken ze meerdere kamers, keuken en badkamer in de grotten en ziet het er echt luxe uit. Wij sliepen zelf die nacht ook in een grot want ook de hostels zijn in grotten en in de nacht is het daar echt super donker. Maar voordat we daar gingen slapen, kregen we een tour door een oude Opal mijn, aten we pizza én zijn we naar een Kangaroo Weeshuis geweest. Gewonde kangaroos en kangaroo weesjes wonen hier om na herstel weer terug te keren naar de natuur. En het schatje van het weeshuis was pas een paar maanden oud!

Een dag later kwam ik aan in Adelaide en was ik intussen weer in een nieuwe staat en nieuwe tijdzone aangekomen; South Australia. Ik zou hierna nog naar twee andere staten gaan, Victoria en New South Wales, en dan heb ik in 3 maanden tijd 5 van de 7 staten gezien. In Adelaide moest ik echt weer even wennen aan het drukke stadsleven ook al houd ik ook erg van steden. Twee dingen die ik me wat dat beteft in Australie realiseer is dat ik in Nederland het strand heel erg mis sinds ik in Amsterdam woon en dat ik hier geobsedeerd ben door dieren. Als enorm goede dierenspotter heb ik in de afgelopen maanden zoveel dieren in het wild gezien die ik nooit eerder had gezien en ik kan er geen genoeg van krijgen. De manier hoe kangoroos rondspringen, de stonede blik die Koalaberen in hun ogen hebben, het zweven van schildpadden in het water en de schattigheid van de kleinste pinguins van de wereld. Hoe fantastisch is dat toch allemaal!!

In Adelaide wilde ik eigenlijk maar een paar dagen blijven, niet heel erg boeiende stad en ik wilde snel onderweg zijn naar Melbourne waar ik veel van verwachtte. Van Adelaide naar Melbourne reizen betekend: de Great Ocean Road rijden! Op mijn Uluru tour had ik 2 meiden, Ashlea en Shirelle, met een auto ontmoet met wie ik de GOR zou gaan doen en die mij in Adelaide zouden oppikken. Toen ik na een paar dagen nog niks van hen had gehoord, zei mijn gevoel dat er iets niet klopte. En ik had gelijk. Ergens in de desert hadden ze een erg ongeluk gehad waarbij de auto na een paar keer over de kop te zijn gegaan total loss was en zij bizar genoeg nauwelijks gewond waren. Een heel bizarre gedachte dat ik misschien wel in die auto had kunnen zitten, maar ik was met name onwijs blij dat ze er zo goed uit zijn gekomen. In ieder geval moest ik op zoek naar plan B. Plan B heb ik uiteindelijk uitgevoerd met Petra, een Nederlandse meid die ik al in Darwin had ontmoet en nu weer tegenkwam.

De Great Ocean Road
Na een lange zoektocht hadden we dan eindelijk een auto gehuurd om ons plan uit te voeren: 5 dagen reizen naar The Grampians, GOR en eindbestemming Melbourne. Ons vervoersmiddel: een rode Suzuki Swift aka The Red Dragon. Slaapplaats: opgevouwen in de Swift of bij een Aussie op de bank. Eten: alles wat niet opgewarmd hoeft te worden. Heerlijk improviserend zijn wij op pad gegaan. Een wijntje drinken in de Barossa Valley, mooie uitzichten in National Park The Grampians en heel veel regen. Met name de 3e dag bestond uit regen, regen en regen. We vreesden zelfs voor onze Red Dragon. Eén ding was duidelijk: we moesten voor die nacht een slaapplek regelen en dat betekende stappen! We waren in de studentenstad Warnambool, het was vrijdagavond en er waren genoeg pubs en clubs. Ja hoor, na 5 minuten was het al Bingo en die avond hadden we een warme douche en sliepen we in een huis terwijl buiten de hemel openbrak. De volgende dag hoopten we zo hard op een zonnetje en warempel toen we aan e voet van de GOR stonden, lachtte de zon ons tegemoet. Twee dagen lang alleen maar strand, mooie plaatjes van enrome stenen in de zee en een slingerende weg die zo’n 500km lang ons uitzicht gaf op de oceaan. Met als één van de hoogtepunten de 12 apostelen (of 7 maar dat blijft een onduidelijk feit) en koalaroad met heel veel koalaberen !!

Melbourne
Ik kan hier eigenlijk heel kort over zijn: Ik ben verliefd op Melbourne!
Melbourne heeft waargemaakt wat ik verwachtte. Een relaxe sfeer, ontelbaar veel koffietentjes, een klein en logisch centrum, altijd wat te doen, groene parken, fijne suburbs, heerlijk strand, de kleinste pinguins van de wereld, de meest verslavende night market en nog veel meer. Naast dit heb ik onwijs veel fantastische mensen ontmoet, heb ik bij de kerstman op schoot gezeten, kerstavond op 300 meter hoogte doorgebracht en bijna verslaafd geraakt aan het casino.

Ik besef me dat ik weer een totaal andere ervaring heb gehad in Australie deze laatste maand. Ik verbaas me er telkens weer over hoeveel ik heb gezien in 3 maanden Australie, hoeveel onwijs leuke mensen ik heb ontmoet en hoe bijzonder het is om dit alles mee te mogen maken! Ik kan niet wachten om naar Nieuw Zeeland te gaan, maar weet ook dat dit betekent dat ik nog maar een kleine 2 maanden te gaan heb. Oftewel, tijd om optimaal te genieten en mijn laatste spaargeld op te maken aan de adrenaline kicks in Queenstown en kennis te maken met de Maori cultuur, schapen en kiwi’s!

Liefs
Milou

• 02 Januari 2013 - 07:36

Anneke:

En ik ben verliefd op jou Milou, je verslag is te gek!! Thanks! Xxxx

• 02 Januari 2013 - 08:33

Judith:

Heel leuk om weer wat te lezen. Geniet van je volgende avontuur! Op naar New Zeeland!
    Groetjes van ons viertjes.

• 02 Januari 2013 - 11:46

Jan Van Luijk:

Beste Milou,

Wat ben je toch aan het genieten daar in Australie. Prachtig. Ik ben helemaal jaroers en te vroeg geboren, maar daar verander je niets meer aan. Ik gun het je. En nu nog genieten van Nieuw Zeeland. Dat moet ook nog echt de moeite waard zijn. Sven en Denise hebben er ook volop genoten.
    De Maori's: hun gewoontes en hun cultuur zijn heel bijzonder. Geniet er heel erg en het schijnt mooii weer te zijn. Dus goede reis verder en ik ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Hartelijke groeten en een heel gelukkig 2013.

• 03 Januari 2013 - 08:54

Marjo:

Nice! Xxxx

• 04 Januari 2013 - 17:27

Mama:

Lieverd, wat is dat toch genieten...... te lezen wat je schrijft en hoe je schrijft. Al mis ik je ga jij nog maar lekker door met genieten in Nieuw Zeeland. KuSSSSSSSSSSSSSSSS